21 июня 2017 г.

Запит податкової: сутність та порядок дій

Доброго дня! Сьогодні поговоримо про запит податкової, терміни надання відповіді на такий запит та що повинна містити ця відповідь.
Органи державної фіскальної служби мають можливість звернутись до платників податків із письмовим запитом про надання інформації та її документального підтвердження. Це право їм надане ст. 73.3 Податкового кодексу. Цією ж статтею встановлені вимоги, яким повинен відповідати такий запит.
Платники податків, при цьому, зобов'язані надавати запитувану інформацію тільки в тому разі, якщо сам запит податкової відповідає всім вимогам податкового законодавства.
Отже, перше, що потрібно зробити після отримання запиту податкової, це, звісно, уважно його вивчити. Пам'ятаючи про те, що він повинен відповідати вимогам ст. 73.3 Податкового кодексу, варто перевірити його на предмет відповідності таким вимогам:
1. Запит повинен бути підписаний керівником (заступником керівника або уповноваженою особою) органу державної фіскальної служби (далі за текстом - ДФС), а також мати печатку. Інколи буває, що податковий запит підписується особою, яка взагалі не має повноважень підписувати такі документи. Це можна визначити, коли перед найменуванням посади ставиться коса риска чи прийменник "за"; або коли підпис явно не відповідає зазначеному в запиті прізвищу. Також бланк може бути без печатки органу ДФС, хоча ст. 73.3 Податкового кодексу прямо вказує на її обов'язкову наявність.
2. Запит повинен містити дату та номер; міститись на офіційному бланку органу ДФС; бути надісланим листом з повідомленням про вручення або наданий під підпис платнику податків.
3. Запит має містити чіткі підстави для його надіслання. І перелік таких підстав є вичерпним. Так, запит органу ДФС може бути надіслано лише за наявності наступних підстав:
- за результатами аналізу податкової інформації, отриманої в установленому законом порядку, виявлено факти, які свідчать про порушення платником податків податкового, валютного законодавства, законодавства у сфері запобігання та протидії легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, або фінансуванню тероризму та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи;
- для визначення відповідності умов контрольованої операції принципу "витягнутої руки" під час здійснення податкового контролю за трансфертним ціноутворенням відповідно до статті 39 Податкового кодексу та/або для визначення рівня звичайних цін у випадках, визначених цим Кодексом;
- виявлено недостовірність даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків
- щодо платника податків подано скаргу про ненадання таким платником податків:
а) податкової накладної покупцю або про допущення продавцем товарів/послуг помилок при зазначенні обов'язкових реквізитів податкової накладної, передбачених статті 201.1 Податкового кодексу, та/або порушення продавцем/покупцем граничних термінів реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної та/або розрахунку коригування;
б) акцизної накладної покупцю або про порушення порядку заповнення та/або порядку реєстрації акцизної накладної.
- у разі проведення зустрічної звірки.
Наявність в запиті інших підстав для його надсилання можна вважати як його невідповідність вимогам ст. 73.3 Податкового кодексу, і, як наслідок, в такому випадку в платника податку відсутній обов'язок надавати відповідь.
4. Запит повинен містити інформацію та документи, які запитуються.

Після перевірки запиту на предмет його відповідності вимогам податкового законодавства, необхідно підготувати письмову відповідь та надіслати її в строк до органу ДФС, Відповідь варто готувати в будь-якому випадку. Навіть якщо запит не відповідає встановленим вимогам, потрібно письмово повідомити про відмову в наданні запитуваної інформації із обгрунтуванням причин.
Перед написанням відповіді я раджу проаналізувати норми законодавства, на які посилається орган ДФС в своєму запиті. Інколи буває, що наведені статті не мають жодного відношення до суті запиту. В такому разі вам варто самим вирішувати: надавати запитувану інформацію чи відмовити. Не останню роль в такій ситуації зіграє обрунтованість вашої відповіді.

Проаналізувавши запит податкової зі всіх сторін і прийшовши до висновку, що запитувану інформацію та документи потрібно все ж таки надати, - необхідно написати відповідь: "на ваш запит від такого то числа номер такий то, надаємо наступну інформацію..." і далі викласти послідовно запитувану інформацію. Після викладення відповіді зазначити: "також, надаємо за запитом наступні документи", і перелічити їх із зазначенням кількості примірників та аркушів.
Надсилаючи документи, варто пам'ятати, що ніколи не варто видавати на запит податкової оригінали документів на межі підприємства. Виняткові випадки, при яких можливе вилучення оригіналів, наступні:
- за ухвалою слідчого судді при проведенні слідчих дій - обшуку;
- за рішенням суду про вилучення оригіналів первинних фінансово-господарських та/або бухгалтерських документів.
Звертаю увагу, що на запит податкової варто надавати лише ту інформацію і лише ті документи, які запитуються.

Запитувану інформацію та документи варто подавати через канцелярію органу ДФС із отриманням штампу про прийняття, або надіслати рекомендованим листом з описом вкладення.

Адвокат Пономаренко Олександр Олександрович надає послуги абонентського обслуговування суб'єктів господарювання. Це є оптимальною можливістю отримання юридичної допомоги та вирішення конкретних юридичних задач без необхідності мати посадову одиницю юриста. Окрім цього, можливо надання консультації чи послуги адвокатом з конкретного питання єдиноразово, в тому числі з питань податкового права. Звертайтесь!


Комментариев нет:

Отправить комментарий