7 июня 2017 г.

Система закупівель Prozorro: перше знайомство

Доброго дня!
Дане повідомлення підготовлене в рамках комплексу тем, в яких я ділюсь досвідом та знайомлю із системою закупівель Prozorro. Так як я займався закупівлями з боку замовника, то і інформація моя буде більше з позиції замовника закупівлі. Сподіваюсь, що від цього вона не стане менш корисною.
В даній темі я хотів би більш детально зупинитись на тому, що являє собою система закупівель Prozorro, як вона працює і які її основні, на мій погляд, новації.
Уявімо собі бухгалтера, економіста чи юриста (і таке буває) - працівника бюджетної організації, на якого розпорядженням керівництва звалився весь цей тягар у вигляді публічних закупівель. Це стосується, до речі, і приватних підприємств, які виступають у ролі постачальників товарів, робіт та послуг: добре, коли проведення закупівель доручене відділу продажу, проте буває, що відповідальна особа в такій організації визначається за принципом крайнього - зустрічав і таке.
І ось бідолаха сидить, не знає за що хапатись. Я сам був на такому місці, коли тільки почав займатись закупівлями.
Так що ж робити? Спочатку познайомимось із самою системою.

На головній сторінці проекту Prozorro зазначено, що це електронна система публічних закупівель, яка прийшла на зміну паперовим держтендерам. 
Дійсно, однією із головних новацій даного способу закупівель є повне переведення процесу закупівель в електронну форму, тобто на електронний майданчик (простіше - сайт, який містить всю інформацію про тендери, що проводились чи проводяться), який є відкритим і доступним для всіх, хто має бажання отримати інформацію щодо закупівель, які проводить конкретне підприємство чи організація.
Звідси, до речі, друга новація - максимальна відкритість інформація про закупівлі для пересічних громадян (і для контролюючих органів, куди ж без них). Приміром, можна побачити, скільки автобусів закупило місто, на яку суму, хто брав участь у закупівлі та які вимоги до учасників і предмету закупівлі було застосовано замовником.
Третьою новацією є надання можливості кожному писати скарги на закупівлю в режимі онлайн. Приміром, якщо громадянину чи постачальнику щось не сподобалось, він побачив порушення в проведенні закупівлі, то він може звернути увагу на це замовника, який, в свою чергу, повинен відреагувати на таку скаргу.
Четвертою і, на мій погляд, головною новацією є створення унікального та дієвого інструменту економії коштів замовника закупівель. Напевно, ви і зараз чуєте у новинах, скільки бюджетних коштів зекономила система закупівель Prozorro. Це стало можливим завдяки введенням в процесс визначення переможця торгів системи аукціону. Так як це ключовий елемент публічних закупівель, зупинюсь на ньому більш детально.
Як це відбувається. Замовник заявляє певну кількість товару і суму, яку він готовий заплатити за цей товар, та визначає дату, коли повинен відбутися аукціон. Постачальники бачать ці умови і формують пропозиції, які завантажують в систему в рамках даної закупівлі. Замовник до дати аукціону не бачить, хто взагалі бере участь в закупівлі, скільки учасників (а може, ніскільки) та на яку суму виставлені пропозиції. Постачальники до дати аукціону також не бачать, хто теж приймає участь в закупівлі, і чи приймає ще хтось участь.
Далі, в день аукціону, і постачальники, і замовник, бачать одне одне одного. Проте, все що можна побачити, це кількість учасників закупівлі і ціни, яки вони виставили за товар.
Далі саме цікаве - постачальники починають торгуватися. Торги відбувають в три раунди. Кожен раунд має свій термін, в залежності від кількості учасників - приміром, 15 хвилин. Учасники виставляють нові ціни кожен раунд, зменшуючи або залишаючи їх без змін. Кожному учаснику відводиться відповідний час на роздуми, приміром, 3 хвилини.
Замовник ніяк не може вплинути на цей процес. Йому залишається тільки сидіти і спостерігати за процесом.
Після третього раунду формуються кінцеві ціни на товар, розкривається для всіх найменування учасників.
Можливість замовника зекономити кошти на закупівлі товару за рахунок зниження його вартості залежить від бажання постачальника виграти цей контракт в своїх конкурентів.
Ось така собі здорова конкуренція.
Із досвіду, більше виходило зекономити на роботах (мені вдавалося зекономити до половини їх вартості). Проте тут необхідно бути обережним, так як підрядник, як правило, зменшує вартість робіт за рахунок урізання видатків на оплату праці (тобто буде працювати не бригада, а, наприклад, дві людини), а також за рахунок вартості будівельних матеріалів. Все це не дуже добре впливає на якість виконаних робіт.
Менше виходило зекономити на комп'ютерній техніці. Якщо техніки закуповується за один раз мало, то і взагалі - дві-три сотні гривень.
На цьому, поки що, все. Сподіваюсь, в Вас з'явилося хоча б невелике уявлення про систему закупівель Prozorro. Звертайтесь, якщо є питання, і слідкуйте за новинами блогу з теми публічних закупівель.


Комментариев нет:

Отправить комментарий