17 июня 2017 г.

Система закупівель Prozorro: з чого розпочати здійснення закупівлі?

Повідомлення підготовлено в рамках теми "Досвід користування системою закупівель Prozorro".
В попередній темі ми говорили про основні моменти та переваги системи Prozorro. В цій же темі я пропоную безпосередньо перейти до обговорення кроків, які необхідно здійснити, щоб розпочати працювати в системі закупівель Prozorro.
Отже, в цій темі ми поговоримо про такі кроки:
1. Ознайомлення з профільним законодавством
2. Створення тендерного комітету
3. Обрання майданчика для здійснення закупівель
Окрім цього, я раджу, перш ніж розпочати працювати із системою Prozorro, витратити декілька часів та пройти навчання на одному із безкоштовних онлайн-курсів, про які я казав в головній темі, присвяченій публічним закупівлям.
1. Ознайомлення з профільним законодавством
Звісно, перш ніж розпочати роботу в будь-якому із напрямків діяльності підприємства, необхідно детально ознайомитись із нормативними документами, які регулюють цю сферу. Потрібно детально опрацювати ці документи та тримати їх на контролі на випадок внесення змін.
В сфері публічних закупівель головним нормативно-правовим актом, яким потрібно керуватись та з якого потрібно черпати відповіді на практичні питання, це Закон України "Про публічні закупівлі" (далі за текстом - Закон).
Також вам знадобиться для роботи Порядок визначення предмету закупівлі, затверджений наказом мінекономрозвитку від 17.03.2016 №454.
Є також ряд інших нормативно-правових актів, з якими тендерний комітет стикається на всьому шляху від проведення торгів до укладення та виконання договору. Це і Господарський, і Цивільний кодекси - в частині укладання та виконання договорів. Це Бюджетний кодекс та нормативно-правові акти бюджетної сфери правового регулювання - в частині порядку розпорядження бюджетними коштами.

2. Створення тендерного комітету
Діяльності тендерного комітету присвячена стаття 11 Закону України "Про публічні закупівлі". Також Закон надає можливість для діяльності на підприємстві, замість тендерного комітету, відповідної уповноваженої особи. Проте щоб така особа могла працювати, підприємство із нею повинно укласти трудовий договір і платити їй заробітну плату. Звісно, в бюджетній сфері, де посадові одиниці навпаки скорочуються з метою економії бюджетних коштів, передбачати в штатному розписі нову посаду, звісно, ніхто не буде. Особливо коли є можливість замість цього створити колегіальний орган - тендерний комітет, члени якого будуть безкоштовно виконувати обов'язки з проведення публічних закупівель.
Тендерний комітет створюється наказом по підприємству. До моменту створення тендерного комітету, відповідальність за порушення в сфері публічних закупівель несе керівник підприємства. Цим же наказом повинен бути затверджений особовий склад комітету, а також положення про тендерний комітет.
До складу тендерного комітету входить не менше п'яти осіб. Туди доцільно включити працівників підприємства, які пов'язані із розпорядженням бюджетних коштів - головного бухгалтера, економіста, юрисконсульта та осіб, які спеціалізуються в окремих сферах розпорядження бюджетними коштами (наприклад, якщо підприємство часто займається ремонтами, то доцільну в комітет включити людину, яка розбирається в кошторисній документації). Включення осіб, які безпосередньо мають відношення до розпорядження бюджетними коштами, дасть змогу раціонально розподілити обов'язки між ними.
З числа членів тендерного комітету повинні бути обрані голова, його заступник та секретар. Голова керує діяльністю комітету, має можливість підписувати тендерну документацію. Заступник - людина, яка може замінити голову комітету на час його відсутності. Секретар відповідальний за ведення тендерної документації, а також протоколів засідання тендерного комітету.
Всі рішення тендерного комітету повинні оформлюватися протоколом, який підписується всіма його членами.

3. Обрання майданчика для здійснення закупівель
Як ви вже знаєте, закупівлі проводяться на відповідному авторизованому майданчику у мережі інтернет.
Цих майданчиків існує доволі багато. За функціоналом вони практично не відрізняються один від одного. Різниця може бути у надання деяких переваг своїм клієнтам - наприклад, безкоштовна консультація з питань закупівель або юридичних її аспектів. Також може бути більш зручний інтерфейс, кому як подобається. Або, наприклад, в вашому місці може бути представлений філіал цього майданчику, і тому із ним вам зручніше мати справи: отримувати консультації, укладати договір, оплачувати послуги тощо.
Головна відмінність, яка існують між майданчиками, і на яку в першу чергу необхідно звернути уваги, це те, які закупівлі можна на них проводити. Адже на деяких майданчиках можна проводити лише допорогові закупівлі (тобто, вартістю предмету закупівлі не більше 200 тис. грн.).
Для замовника реєстрація та проведення закупівель безкоштовне. Проте все навпаки для учасників закупівлі - постачальників товарів, робіт чи послуг. Тому, звісно, вони дуже переймаються, коли програють тендер, адже вартість участі в закупівлі залежить від вартості предмету закупівлі. І чим вона вища, тим більше платить учасник за участь, і тим запекліша боротьба під час аукціону.
Зареєструватись можна як на одному майданчику, так і на декількох. І проводити закупівлі як тільки в одному, так і в кожному по черзі.
Кожен майданчик пов'язаний із єдиною базою закупівель Prozorro. Тому закупівлю, оприлюднену за допомогою одного майданчика, можна побачити на будь-якому іншому, чи на головному сайті Prozorro.
Для того, щоб почати користуватись послугами майданчика, необхідно на ньому зареєструватись, а також укласти письмовий договір.
Особисто я користувався послугами майданчика Zakupki.prom.ua. В цілому залишився задоволеним, проблем із ним не було. Інші замовники, із якими я контактував, користувались послугами майданчика Держзакупівлі.онлайн (в основному тому що він був представлений в місті Запоріжжі) та SmartTender. Теж, в цілому, були задоволені.
Із повним переліком майданчиків можна ознайомитись тут.

На останок, хотів поділитись ще однією цікавою функцією будь-якого майданчика Prozorro, яка вам може бути корисна, поки ви знайомитесь із публічними закупівлями. Це можливість проведення закупівель в тестовому режимі. Тобто ви в налаштуваннях на нього перемикайтесь, і тренуйтесь в проведенні закупівель із уявними учасниками.

На цьому все. Якщо є питання - звертайтесь ;-)


Комментариев нет:

Отправить комментарий