10 октября 2017 г.

Початок адвокатської діяльності. Пошук клієнтів

Вітаю читачів свого юридичного блогу!
Дане повідомлення буде цікаве, в першу чергу, адвокатам - діючим та майбутнім. Як вам відомо, на моїй сторінці публікуються матеріали з підготовки до адвокатських іспитів. І так склалося, що я контактую із багатьма адвокатами, які готувалися за цими матеріалами до іспитів, склали їх та зараз провадять чи намагаються провадити приватну практику.
Часто такі адвокати звертаються до мене із листами приблизно такого змісту: "склав іспит, став адвокатом, і що робити далі? як шукати клієнтів? як організувати свою роботу тощо".
Із таким листом і звернулась до мене одна із моїх читачок, і у відповідь на нього я надіслав лист змісту, яким і хочу зі всіма поділитись. Думаю, всім буде цікаво.

"Доброго дня!
Дякую на доброму слові!
Щодо клієнтської бази. Думаю, я Вас не дуже вражу, якщо скажу, що зараз не зовсім сприятливі часи для розвитку приватної адвокатської практики "з нуля". І річ не тільки в високій конкуренції. Значними є проблеми тотального збідніння населення, і в той же час, з іншого боку, збільшення вартості для людини захисту свої прав. Судовий збір, виконавчий збір - базові витрати. І навіть коли людина їх понесе - це зовсім не гарантує вирішення її проблеми. В умовах тотальної економії це призводить до того, що людина шукає саме того спеціаліста, який працює не в форматі "гонорар - захист", а в форматі "гонорар - вирішення проблеми", тобто 100% вирішення проблеми повинно компенсувати всі витрати на захист свої прав. Звідси, люди шукають адвоката - "рішалу", який має відповідні контакти, знає кому і скільки. Так виникає корупція в праві. Це з боку клієнта.
З боку адвоката, ситуація наступна. Адвокат має витрати під час провадження приватної практики. Не беремо офіс, пальне тощо. Базові - податки, ну і витрати на існування адвоката як людини (проїзд, харчування, оренда квартири тощо). Через значні витрати на існування, а також не дуже сприятливе податкове навантаження (есв щомісяця незалежно від доходу), адвокату, щоб належним чином провадити свою діяльність, необхідно і гонорар виставляли такий, щоб покривав всі ці витрати (хоча б). І його розмір не дуже по кишені клієнту.
Це я Вам описав зі свого боку ситуацію на ринку. Ні в якому разі не пропоную Вам працювати в якості "рішали", сам працюю чесно та Вам того бажаю. Вибачаюсь, що трохи занудно.
Виходячи з вищенаведеного, могу дати наступні поради:
1. Визначтесь із напрямом діяльності. Коли Ви намагаєтесь не "братися за все, лиш би платили", а тільки за конкретне коло справ, допомагає Вам стати спеціалістом в певній сфері. Ставши спеціалістом в певній сфері, Ви починаєте "обростати" зв'язками, клієнтами, знаннями - тобто тим, що є необхідним для успішної приватної практики. Знання, навички, вміння в певній сфері вирізняє Вас серед конкурентів та замикає на Вас клієнтів, яким з Вами приємно працювати.
2. Не завжди варто замикати себе на висококонкурентних сферах - кримінальне право, цивільне. Спробуйте звернути увагу на менш конкурентні напрямки: соціальне право, інтелектуальна власність, корпоративне право тощо. Вибір напрямку діяльності інколи залежить від того, де Ви працювали до приватної практики. Наприклад, якщо Ви були юристом в обленерго - то для Вас може бути знайомим сфера тарифів, а це оскарження рішень постачальника електричної енергії, спори щодо розмірів нарахувань або штрафів - дуже великий пласт робіт та можливостей для розвитку. До того ж є контакти, знання "з середини", що та як працює. А це вже вирізняє Вас з цілого пласту конкурентів, які ніколи не мали справу зі сферою тарифів, та ось вирішили зайнятися, тому що начебто вигідно та можна отримати хороший дохід. Якщо Ви працювали слідчим, то в сфері кримінальної юстиції Ви як риба в воді - а в кримінальній юстиції це дуже важливо. Тому що поліція, суд, прокуратура, інші органи цієї сфери настільки взаємопов'язані між собою, що тут можна використати прислів'я: "на одній горі чихнеш - на іншій тобі "будьте здорові" кажуть".
3. Офіс. Його необхідність залежить від напрямку діяльності, який Ви обрали. Якщо Ви займаєтесь кримінальними справами, то він не так важливий, адже місце роботи такого адвоката - це слідчі ізолятори, суди, кімнати допиту. Я знаю цілу низку адвокатів, які доволі успішно працюють в цій сфері без офісу. Якщо Ваш напрямок - господарські справи, то тут вже трохи важче. Хоча все залежить від клієнта - є такі, яким "шашєчки", а є такі, яким "їхати".
4. Зовнішній вигляд. Так склалося, що адвокат дуже залежний від образу, який в своїй уяві намалював собі клієнт (який подивився "Адвокат диявола" та "Лінкольн для адвоката", і все тепер знає). І чим більше адвокат зовнішнє буде близьким до цього образу, тим краще для клієнта. Хоча теж, залежить від клієнта, як і в вищезазначеному пункті.
5. Реклама. Скільки вже існує адвокатська професія, а краще ніж "сарафанного радіо" немає нічого в принципі. Перш ніж звернутись до адвоката, якщо людина не має контактів свого, перевіреного часом та справами, адвоката, людина питає знайомих, чи є в них знайомий адвокат. "В мене немає, та ось Петров колись судився, каже - норм". І тільки якщо в знайомих ні в кого немає знайомого адвоката, тільки тоді людина лізе в оголошення: газета, олх тощо. Проте, щоб клієнти почали приходити по сарафанному радіо, потрібно успішно пропрацювати на одному місці в одній сфері приблизно років 5-7. Якщо Ви будете добре знати свою справу, не заламувати гонорарів, не обманювати клієнта, йти їм назустріч та будете вміти бути із ним, як кажуть, "в одній команді", то і люди до Вас потягнуться.
Ще хорошою рекламою є власний сайт або блог, проте його потрібно активно розвивати, а на це часто немає ні часу, ні сил, ні бажання, ні інколи грошей (для тих, хто в цьому не розбирається та платить гроші за створення та просування власного сайту).
6. Гонорар. Перш ніж працювати із клієнтами, потрібно розробити чіткий та зрозумілий для Вас та для клієнта прайс - лист. Скільки коштують Ваші послуги, коли оплачуються? Ви берете за кожну окрему дію? Чи за все одразу? Чи з оплатою погодинно? Чи є передплата та в якому розмірі? Ну і його розмір має бути не завеликим і не замалим. Добре також, якщо він є "пластичним", тобто його можна адаптувати під потреби та можливості кожного конкретного клієнта.
Також необхідно мати при собі простий та зрозумілий договір про правові послуги, де буде окреслено, скільки, коли, за що.

Ну і наостанок. Ви не повинні розпочинати свою приватну практику із думкою "де взяти клієнта". Якщо Ви так думаєте, значить погано підготувались до приватної практики. Часи, коли можна було відкрити власну справу з невеличкою сумою в кишені та світлою головою, вже пройшли. Зараз, перш ніж починати приватну практику, потрібно вже мати клієнтську базу. І в тих умовах, в яких існує правова система країни та ринок юридичних послуг зараз, "на плаву" залишаться тільки крупні юридичні компанії та приватні адвокати із налагодженим сарафанним радіо.
Клієнт в адвокатській практиці - річ непостійна та мінлива. Буває, роботи стільки, що не встигаєш, розриваєшся, зашиваєшся, а буває, що сидиш кілька місяців практично на нулі (а єсв всеодно капає, і їсти щось треба). І до цього теж потрібно бути готовим. Психологічно, фінансово.
Тому Вам порада. Якщо не маєте за своїми плечима підстраховку (чоловік, родичі, значний рахунок в банку), то краще влаштуйтесь на постійну роботу та перечекайте - все рано чи пізно налагодится. Самий кращий варіант - консалтингова фірма - і клієнтів напрацюєте, і досвід отримайте, і зарплатня стабільна. Або інший варіант - взяти на обслуговування юридичну особу. Адже такій фірмі ніж мати в штаті юриста, набагато вигідніше платити сторонньому спеціалістові за конкретні справи чи певну суму стабільно (абонентська плата). Проте таку фірму ще потрібно знайти. Плюс необхідно мати навички роботи штатного юриста - договірна справа, оподаткування, корпоративне право тощо.
Ще компромісний варіант - бюджетна організація. Бюджетна сфера в більшості працює не дуже ефективно - буває роботи дуже багато, а буває, що сидиш без особливих справ тижнями. Робота в цій сфері дасть змогу, за можливості, відлучатися по своїх, адвокатських, справах - в суд сходити, із клієнтом зустрітись, на семінар якийсь зганяти. Ідеально, якщо працювати єдиним юристом на підприємстві - сам собі будуєш графік, що тобі потрібно зробити, куди з'їздити. А начальнику головне, щоб справи були в порядку.

Удачі Вам!"

Комментариев нет:

Отправить комментарий